KODUSED MAITSEVEED – kasulikud ning tervislikud

Jood ikka veel karastusjooke, dieetlimonaade ja teisigi magusaid keemiakokteile? Nende imeretseptidega unustad vanad harjumused päevapealt!

Toimetas: Kati Rasmann
Foto: Shutterstock

Muuda oma harjumusi ja vaheta senised lemmikud välja millegi hoopis maitsvama ja tervislikuma vastu. Kodus võib igaüks allolevaid jooke järgi teha, sest neid on ääretult lihtne valmistada ja need on väga tervislikud.

MIS MIDA SISLADAB?

Sidrun: Aitab ära hoida diabeeti, kõhukinnisust, kõrget vererõhku, palavikku, seedeprobleeme ja paljusid teisi tervisehädasid. Värskendava sidrunivee regulaarne tarbimine võib ennetada neerukivide teket, kuna aitab toota urinaarset tsitraati, mis takistab  kusihappekristallide formeerumist. Sidrunivesi aitab neutraliseerida happelist keskkonda ning on tõhus vahend ka pärmseene (candida) ülekasvu korral.

Vaarikad: Suurepärane antioksüdantide ja rakke kaitsva ellaaghappe allikas. Uuringud on näidanud, et vaarikad takistavad emakakaela-, söögitoru- ja käärsoolevähi rakkude paljunemist.  Sisaldavad seedimist soodustavaid kiudaineid ja aitavad reguleerida veresuhkru taset, mis teeb vaarikatest  suurepärase täienduse diabeetikute menüüle.
Palju furoori tekitanud vaarikaketoonid pole midagi muud, kui taimsed ühendid, mis annavad marjale talle iseloomuliku aroomi ja maitse. Teaduslikult on tõestatud, et vaarikaketoon toimib tõesti rasva põletavalt ja on kehakaalu reguleerimisel isegi efektiivsem kui cayenne’i piprast pärit kapsaitsiin.

Mustikad: Võimsaim antioksüdant  võrreldes kümnete teiste  puu- ja juurviljadega. Mustikad võivad alandada neurodegeneratiivsetesse haigustesse (Parkinson, Alzheimer, Huntington) haigestumise riski ning hoida ära nägemise nõrgenemist, katarakti ja glaukoomi.

Arbuus: Arbuus sisaldab ligi 92% vett ja vähe kaloreid, olles seega sobivaks toiduks kaalulangetajatele. Vilja kaaliumirikkus aitab leevendada liigse vedeliku kogunemist kehasse ja rohke lükopeen aitab võidelda vähirakkude tekkimise vastu. Arbuus sisaldab ainet nimega tsitrulliin, mis töödeldakse kehas ümber arginiiniks. See aga omakorda aitab toota südame tööd stimuleerivat ja  veresooni laiendavat gaasi nimega lämmastikoksiid (NO). Just see veresooni laiendav ja vererõhku alandav toime on põhjuseks, miks  on arbuusi hakatud nimetama “loodulikuks Viagraks”

Ananass: Sisaldab bromelaiini, naturaalset ensüümi, mis aitab lagundada valke ning edendab seeläbi seedetegevust. Ühtlasi aitab bromelaiin hoida vere voolavana, takistada trombide tekkimist ja kiirendada haavade paranemist. Samuti on uuringud tõestanud, et ananassi bromelaiin on vähirakkude tapmisel efektiivsem kui kemoteraapias kasutatav  5-fluorouratsiil.

Mango: Sisaldab suures koguses antioksüdante: luteiini ja zeaksantiini, mis kaitsevad nägemist ja vähendavad pimedaks jäämise riske. Mango toimib prebiootikuna ehk on söögiks seedetrakti kasulikele bakteritele. Lisaks on mango ka suurepärane kaaliumi allikas, aidates kaitsta südant ja kontrollides vererõhku. Rikas B6-vitamiini poolest, mis aitab langetada keha põletikutaset, tasakaalustada paigast nihkunud hormoone, korrastada tsüklit ja imenduda magneesiumil. Lisaks sisaldab mango ka rikkalikult joodi ning aitab seega laiska kilpnääret turgutada.

Kiivi: Hiina tikker ehk kiivi sisaldab rohkem C-vitamiini kui apelsin. Kiivi aitab säilitada luude, kõhrede, hammaste ja igemete head tervist. Ühtlasi võib kiivi alandada vere triglütseriidide taset. Kiivid ergutavad soolte tööd ja leevendavad kiirelt kõhukinnisuse mure.

MIDA PROOVIDA:
MUSTIKA-LAVENDLI VESI
APELSINI-VAARIKA VESI
MUSTIKA-APELSINI VESI
ANANASSI-MELISSI/PIPARMÜNDI VESI
ARBUUSI-PIPARMÜNDI VESI
KIIVI-MAASIKA VESI
MANGO-MARJA VESI

Retseptidest lähemalt siit.


Hinda loetud artiklit kümnepalli skaalas

Teised uudised

Kõik metsa kümblema!

Shinrin-Yoku, mis on tõlgituna kui "metsa suplemine", tähendab rahuliku jalutuskäigu ajal metsa atmosfääri tunnetamist. See on teraapia, mis töötati välja…