Tekst: Eesti Sojaliit MTÜ (www.sojaliit.ee)

Foto: Shutterstock

Vaata ka: www.sojapood.ee

Väärikas ja tagasihoidlik kuninglik soja

Kui Eesti Sojaliit alustas eelmise aasta alguses sojapiimamasinate maaletoomist Portugalist, ei teadnud keegi, et need masinad nii populaarseteks osutuvad. Olime eelnevalt neid masinaid testinud ja veendunud nende heades omadustes, sest nendega on võimalik valmistada nii sojapiima, riisipastat, pähkli- ja mandlipiima, kui kasutada masinat blenderi režiimil, tehes viljalihaga mahlu. Juba on meilt sellise masina ostnud endale mõned sajad usinad heast tervisest huvitatud inimesed.

Tehtav sojapiim omakorda varieerub selle järgi, kas sinna midagi eelnevalt lisatakse või ei. Näiteks, kui te lisate valmistatava sojapiima jaoks lisaks juurde veel kookoshelbeid, siis saate väga maitsva kookospiima, mis viib keele alla – loomulikult saab sinna juurde lisada natuke kas peent meresoola või mõnd muud head looduslikku soola – üldiselt soovitame mitte kasutada rafineeritud soolasid, ms kaltsiumit organismist välja viivad.

Ja sojal on ka kümneid, et mitte öelda sadu kasulikke omadusi. Lisaks sellele, et sojauba annab organismi kaltsiumit juurde, hoiab ta seda väärtuslikku mineraali organismis kinni, millega näiteks, liha, kala, muna ja isegi tavaline loomne piim kiidelda ei saa.

Sojapiimast annab teha lisaks ja sojajogurtit, kasutades selleks eraldi spetsiaalselt jogurtimasinat, mis hoiab fermendiga segatud sojapiima (kas hapu või värske) vähemalt 10-12 tunni jooksul +40 kraadi juures – selle tagajärjel tekib korralik jogurt, mida saab siis omakorda kas nõrutada, et teha temast hapukoore laadset massi, kreeme või mida iganes, maitsestades seda saadust kas puuviljade, marjade, keediste või siis aeviljadega. Lisaks saab sojapiimast teha ise tofut, kasutades kalgendamise protsessi – tofut omakorda on võimalik töödelda sajal erineval moel. Taimetoitlastele on soja asendamatu varalaegas.

Sojapiimamasinat on peale isikliku köögi hea kasutada veel ka büroodes, jõu- ja spordisaalides ning erinevates ilu- ja tervisesalongides.

Sportlastele annab soja lihasmassi taastamiseks väärtuslikke valke ja mineraalaineid ja palju muud vajalikku, kusjuures teeb seda pikema aja vältel – viies koos mineraalide ja vitamiinidega organismi kõiki olulisi aminohappeid.

Olulisi fakte soja kohta:

• Soja alandab vere kolesteroolisisaldust, parandab südametegevust, tugevdab ja puhastab arterite seinu, soodustab seedimist, lagundab sapikive, reguleerib veresuhkru sisaldust, tugevdab närvisüsteemi, kaitseb vähi- ja südamehaiguste eest.

• Sojauba sisaldab kuni 45% taimset valku, millest organism omastab 91–96%.

• Sojavalk sisaldab kõiki asendamatuid aminohappeid, mida organism ise toota ei suuda. Struktuurilt on sojavalk sarnane loomsele valgule ja aitab langetada kolesterooli ning selles on parim lüsiini ja

arginiini suhe, mis on oluline ateroskleroosi ärahoidmiseks ja raviks.

• Sojas on vähe küllastunud ja rohkelt küllastumata rasvahappeid (85%), mis suurendavad organismi vastupanuvõimet ning aitavad ära hoida kõrget vererõhku ja veresoonte lupjumist.

• Soja sisaldab vitamiine A, E, K, B1, B2, B3, B6, P, PP, C. B1 tugevdab kesknärvisüsteemi ja südametegevust, E-vitamiin säästa enneaegsest vananemisest, K-vitamiin on vajalik vereringele ja kaltsiumi omastamiseks, B6 vitamiin lagundab rasva ja süsivesikuid.

• Sojas on 2–3,5% letsitiini, mis aitab kaasa ajutegevusele, tugevdab närvide tööd, reguleerib proteiinide moodustumist, hoiab normis kolesteroolitaset ja on kasulik nahale.

• Sojas on kaltsiumi kaksteist, fosforit kaheksa ja rauda seitse korda rohkem kui nisus.

• Võrreldes lihatoitudega sisaldab sojauba mineraalaineid kuni neli korda rohkem. Selles sisalduv kahevalentne raud ja vask on vajalikud vereloomeelunditele, raud parandab jumet, tsink on kasulik luudele ja mangaan liigestele. Kaalium ja magneesium on vajalikud südamelihaste ja närvisüsteemi

tööks, kaalium tugevdab ka juukseid ja küüsi, kaltsium tugevdab luid ja hambaid, fosfor on vajalik paljude elutähtsate organite tööks.

• Kuna sojas on palju valku, sisaldab ta vähe süsivesikuid, mis teeb ta asendamatuks toiduaineks diabeetikutele ja ka kaalujälgijatele.

Goji (loe: godži) marjade saladuslik võlu

Goji marjad kasvavad igihaljastel põõsastel, mida leidub lähistroopilistes Hiina, Mongoolia ja Tiibeti Himaalaja piirkonnas. Eesti Sojaliidul on goji mari aasta algusest edukalt müügis.

Goji marju korjatakse tavaliselt juba kuivanutena, seega ei ole sõna “päikesekuivatatud” lihtsalt tühi reklaamitrikk. Nad on kokkukuivanud punased marjad, mis näevad välja, nagu punased veidi piklikud rosinad. Goji mari on looduslik vitamiinipomm ja antioksüdantide kogum. See võrratu mari on alates 21. sajandi algusest arenenud maades saanud kiirelt suure tähelepanu osaliseks tänu suurele toiteväärtusele ja antioksüdantsetele (organismis vabade radikaalide tegevust pärssivatele) omadustele.

Goji mari kui ravimtaim kuulub nn. „superviljade“ hulka. Toitumisteadlane prof. Earl Mindelli, kes on üks tuntumaid goji marjade uurijaid, kinnitusel leidub neis antioksüdante 20 korda rohkem kui jõhvikates! Aasia maades, Indias, Tiibetis ja Hiinas, on goji mari aastasadu tuntud loodustoode toidu valmistamisel. Goji marja hinnatakse jõudu taastava toiduna.

Esimesed andmed goji marjade kasutamisest pärinevad Tiibeti munkade poolt umbes 7. sajandist. Legendi kohaselt kaevati ühe budistliku templi seina äärde kaev. Üle kaevu-suu ulatusid pidevalt goji oksad. Mitmete aastate jooksul kukkus kaevuvette palju marju. Need, kes sealt kaevust vett jõid, olid tuntud oma terve jume ja üleüldise hea enesetunde poolest. Nende hambad olid tervemad ja ka juuksed ei läinud halliks vaid muutusid valgeks.

Osad allikad väidavad isegi, et goji marja on kasutatud juba üle 6000 aasta. Viimastel aastakümnetel on maailma teadlased avaldanud erkpunaste goji marjade toime kohta ligi 3000 uurimust.

Goji marjad säilitavad meie head välimust, enesetunnet ja tervist. Lisaks kaitsevad nad maksa, parandavad silmanägemist, parandavad seksuaalset toimimist ja viljakust, tugevdavad jalgu, võimendavad immuunsüsteemi, parandavad verevarustust, edendavad pikaealisust, vähendavad kortsude teket.

Goji marjad on rikkad antioksüdantide poolest, sisaldades konkreetselt karotinoide, nagu beeta- karotiin ja zeaksantiin. Üks zeaksantiini võtmerolle on silma võrkkesta kaitsmine, imendades sinist valgust ja toimides antioksüandina.

Tegelikult võib regulaarne zeaksantiini sisaldava toidu tarbimine vähendada vanusega seotud nägemise vähenemist ja pimenemist (vanusest tingitud kollatähni taandarenemine ja glaukoom), seda eriti üle 65 aastastel inimestel.

Goji mari, sisaldades rohkesti aminohappeid ja antioksüdante, on samuti vähki tõrjuvate omadustega. Neis marjades on 50 korda rohkem C-vitamiini kui apelsinis.

Peruu macaindiaanlaste žen-žen

Peruu maca pulber on samuti meie müügiarsenalis aasta algusest. Maca kasvab kõrgel Andide  platool, 4200 meetri kõrgusel, tehes sellest merepinnast kõige kõrgemal kasvatatava toiduaine maailmas.

Veel hiljuti oli Maca taime jõuduandev toime Andide hästihoitud saladus. Maca taime seemneid korjati ja külvati juba üle 10 000 aasta tagasi. Traditsiooniliselt kasutasid kohalikud macat suguvõime parandamiseks, heaks füüsiliseks toimetulekuks ja energia saamiseks juba enne inkade aega.

Macat kasutavad viimase 20 aasta jooksul Ladina-Ameerika arstid paljude naiste tervisehädade ravis (nagu näiteks vagiina kuivus, kuumahood, depressioon, luuhõrenemine) ja meeste puhul impotentsuse, viljatuse ja luuhõrenemise ravil. Maca leiab kasutust ka mäluhäirete vähendamises, mäluselguse ja erektsiooni suurendamises.

Nagu inkad sajandite tagusel ajal, nii kinnitavad Peruu elanikud ja ka läänemaailma uuringud, et Maca juur mõjub üldtoniseerivalt, taastab energiat, tõstab liibidot ja leevendab menopausi järgseid terviseprobleeme ja hormonaalset tasakaalutust. Maca parandadab sportlikke saavutusi, tõstab vitaalsust. Maca tugevdab immuunsüsteemi, mõjub antioksüdatiivselt ning tõstab toonust ehk mõjub kroonilise väsimuse vastu väga hästi. Maca juur on ülimalt rikas erinevate mineraalainete poolest. Ta sisaldab peaaegu kõiki vitamiine, aga ka flavonoide, eeterlikke õlisid ja teisi organismile väga kasulikke aineid. Hiljuti tunnistati Maca juur Kanadas aasta toiduks.

 


Hinda loetud artiklit kümnepalli skaalas

Teised uudised

Kõik metsa kümblema!

Shinrin-Yoku, mis on tõlgituna kui "metsa suplemine", tähendab rahuliku jalutuskäigu ajal metsa atmosfääri tunnetamist. See on teraapia, mis töötati välja…