Kõige üllatavam tulemus saadi täiskasvanuid uurides, kus selgus, et pea 50% on selline harjumus (Hansen et al., 1990). Üllatav on see kindlasti ka põhjusel, et täiskasvanud oskavad seda ka kõige paremini kaaskondsete eest varjata.

Esiteks sa pead seda tõeliselt tahtma

Tundub naljakas, aga küünte närimisest loobumine on üks raskemaid loobumisi isegi siis, kui sa seda tõeliselt soovid. Põhjus on lihtsalt selles, et käed on alati inimesega kaasas ja nii on väga raske muuta käitumisharjumust.

Üks meetod, mis sellisel puhul aitab on mõtlemine positiivselt kõigest sellest, mis juhtub kui küüsi ei närita. Näiteks kaunid, hooldatud küüned, mida kunagi ei pea häbenema kui käsi näidata tuleb. Siia  juurde kuulub ka negatiivne mõtlemine sellest, mis kõik juhtub, kui näritakse küüsi. Siinkohal tasuks neid mõtted nii hirmuäratavaks mõelda kui vähegi võimalik

Unusta keelamine ja maha surumine

Isegi siis, kui tegemist on lastega, ei ole hirmutamine ja keelamine ehk sundtegevuse mahasurumine kunagi tulemuslik. Laps saab karistusest aru nii, et see on võimalus saada tähelepanu.

Ka täiskasvanul käivitub lapselik reaktsioon käituda vastupidiselt, kui midagi keelatakse. Ja see juhtub ka siis, kui ise endale midagi keelatakse. On ju tuttav: „mida rohkem ma seda teha ei tohi, seda rohkem ma seda teha tahan“.

Asenda halb heaga või vähemalt neutraalsega

Leia olukordadesse, kus kipud küüsi närima tegevus, mis teeb selle võimatuks:

  • Närimiskummi närimine
  • Käte taskus hoidmine
  • Pöidlate keerutamine
  • Mängimine palli või näiteks kummiribaga
  • Käte ristamine
  • Ja muud tegevused, mis nõuavad pidevat käte kasutaiseks. Näiteks õuna söömine sellest tükke lõigates.

Visuaalsed meeldetuletajad

Mõned inimesed soovitavad käia kallihinnalises maniküüris, et iga kord käsi vaadates tuleks meelde palju sai kulutatud ja sa lihtsalt ei soovi seda tulemust rikkuda.

Sobib ka küünte erkpunaseks värvimine – alati kui hakkad küüsi suu juurde tõstma tuleb hoiatus meele.

Üks meetod on ka millegi kandmine ümber oma randme, mis tuletaks kogu aeg eesmärki meelde. Selleks võib olla näiteks käevõru või kummipael.

Harjumused on end peitnud alateadvusesse ja tegevus on automaatne. Visuaalne meeldetuletus on parim, mis aitab alateadvust korrale kutsuda. Seda, et randmepaela, mida on raske eemaldada, kandmine aitab lahti saada sundharjumustest, on tõestanud ka vastavad uuringud.

Märka olukorda

Alateadvuses olevaid harjumusi on raske juhtida, kuid üheks viisiks, mis ka siin kohal aitab, on koha ja aja teadvustamine. Näiteks kipute alati küüsi närima siis, kui vaatate televiisorit.

Kui on vähegi võimalik ja te tunnete, et suudate seda taluda, siis paluge oma kaaslastel alati teile märkus teha, kui kipute küüsi närima.

Üheks levinumaks raviks pakutakse küünte kokku määrimist millegagi, mis jätab neile väga halva maitse. Kahjuks ei tööta see aga niisama ja ilma mõtte kaasabita. Harvad pole ka juhtumid, kus see nn halb maitse on hakanud meeldima soodustades sellist sundkäitumist veelgi.

Märka mõtteid ja tundeid

Nagu situatsioonidki, mõjutavad tegevusi mõtted ja tunded. Suureks abiks on see, kui suudate kindlaks teha valitsevad mõtted ja tunded, mis sunnivad teid küüsi närima.

Kui tunnete vastavate mõtete või tunnete saabumist, näiteks ärevus, on aeg alustada asendustegevust  – näiteks nätsu närimist.

Korda asendustegevust

Vana harjumus ja uus asendustegevus asuvad omavahelisse võitlusesse. Võitja saab olla ainult see, mida tehakse rohkem ja mida sageli korratakse. Ära karista end kui esialgu võidab vana ja halb harjumus, see protsess muutub samm sammu kaupa.

Salvesta oma saavutused

Üks võte on ka see, et pildistatakse oma küüsi iga päev. Taas on targad uuringud tõestanud, et tulemuse nägemine (terved küüned) või siis tulemuse puudumise nägemine (näritud küüned) soodustab püüdlemist eesmärgi poole. Ehk siis annab jõudu juurde saavutamaks seda, mida soovitakse.

Meeles tuleb pidada aga seda, et halvad harjumused ei kao vaid nad peidavad end alateadvusesse. Mida põhjalikum ja pikaajalisem on nende välja juurimine seda sügavamale ja kaugemale saab nad lükata. Oluline on see, et harjumuste asendamine või siis unustamine ei oleks sunniviisiline.Ole endaga sõber ja astu üks samm korraga.

Küünte närimise seos teiste psühholoogiliste probleemidega

Tegelikult pole veel kindlaks tehtud, kas küünte närimine on seoses sügavamate psühholoogiliste probleemidega. Täpsemalt pole teada näiteks see, et kui küünte närimist põhjustab ärevushäire, siis kas selle välja ravimisega kaasneb ka küünte närimise lõppemine.

Arvamusi on mitmeid, sest väga raske on kindlaks teha, kas sügavamal  probleemil ja küünte närimisel on olemas omavaheline seos.

Inimese käitumise alused võivad olla müstika nii inimesele endale kui ka spetsialistidele ja sellepärast kutsutaksegi seda alateadvuseks. Samas on enamik nõus sellega, et õpitud halvad harjumused tuleks välja juurida ja eelnevalt toodud juhised sobivad selleks ideaalselt.


Hinda loetud artiklit kümnepalli skaalas

Teised uudised